Friday, May 14, 2010

meet the aborigines

aku dah malas nak update blog. coz aku tak ada cerita yang menarik pun. uhuu.. malu pulak bila ada blog tapi tak update. lagipun aku busy 4 the past few days. cuma hari ini cam free gila-gila and boleh berlagak macam busy dengan membaca gosip2 yang aku dah tertinggal sambil buat muka kerut *teknik penyamaran*

last tuesday aku gi satu orang asli's settlement kat pos brooke. since kitorang tengah wat study kat lojing 2, so kitorg kena la wat FGD tuk tau problems orang asli kat kawasan 2. memang agak kesian la dorang semua. xada karen. xada air, xada klinik, sekolah pun takat sekolah rendah je. if nak pergi sekolah menengah kena kat gua musang or cameron highlands. cam xsangka pulak ada lagi tempat tak membangun cam ni dekat malaysia. cam kecewa gak. menteri2 makin kaya beli keta besar2 tapi rakyat cam orang asli ni terus terpinggir.

tapi aku memang super kagum ngan dorang. cara bercakap sungguh educated and bernas. and paling tak tahan ada sorang akak ni. aku tak ingat nama dia tapi yang pasti nama atuk dia ajing and nama lojing tu dapat dari nama atuk dia.. dia memang sungguh lazer. dia kutuk orang cina yang wat pertanian kat tanah dorang smpai terkedu aku tgk muka consultant2 lain yang majoriti cina. and paling tak tanah aku pun cam terasa skali dilazer ngan akak tu. huhuhu... akak saya tak bersalah.. saya menjalankan tugas je:(

aku rasa if aku jadi dorang pn aku marah gak. dah la tanah dorang gov amek n bagi kat orang lain tuk agriculture activity. and orang2 yang bangunkan tu tak reti2 nak jaga alam sekitar. sebabkan tu, sungai dorang jadi cam teh ais. sungguh kotor. sampai orang asli pun dah xdapat air bersih. kesian tahu.. tapi dorang memang baik.. sungguh mesra.. harap2 kajian kitorang ni berguna la and state government boleh implement benda2 yang bakal kitorang propose tuk orang asli tu..



nota kaki: meninggalkan red spot kat kedai makan cz g lojing xde water supply so paham-paham sendiri la...

No comments: